7 problemów w zakresie zakupów energii elektrycznej, z którymi najczęściej zgłaszają się do nas klienci

22.08.2025
15 min
Bartosz M.

Z jakimi problemami mierzą się dzisiaj firmy w zakresie energii elektrycznej?

Rosnąca zmienność cen energii, dynamiczne regulacje oraz presja na optymalizację kosztów sprawiają, że firmy coraz częściej są zmuszone traktować zarządzanie energią jako strategiczny obszar biznesu. Niestety, wiele przedsiębiorstw nadal napotyka na trudności, które realnie wpływają na ich konkurencyjność i płynność finansową. Poniżej zebraliśmy kilka problemów, z którymi najcześciej mierzą się firmy, które do nas trafiają.

1. Wybór odpowiedniego momentu zakupowego.

Wielu przedsiębiorców odczuwa presję, aby kupić energię po jak najlepszej cenie. Bez odpowiedniej wiedzy i monitorowania rynku łatwo jednak podjąć decyzję w niewłaściwym momencie, co skutkuje zakupem energii powyżej średniej rynkowej lub drożej niż konkurencja. To prosta droga do utraty przewagi na rynku.

👨‍💻 Komentarz konsultanta:

Dwa lata temu trafił do nas klient, średniej wielkości firma z branży obróbki metali. Firma postanowiła odczekać z decyzją o zakupie energii w nadziei na spadek cen. Niestety, w momencie finalizacji umowy, ceny na giełdzie poszybowały w górę, co zmusiło zarząd do podpisania kontraktu na warunkach znacznie gorszych niż te, które udało się uzyskać ich głównemu konkurentowi. W efekcie, firma przez cały okres trwania umowy ponosiła wyższe koszty, co obniżyło jej marże.  

2. Brak czasu na zajmowanie się rynkiem energii.

Utrzymanie firmy w dobrej kondycji wymaga dziś ogromnego zaangażowania. Właściciele i menadżerowie często nie mają czasu, aby na bieżąco analizować zawiłości rynku energetycznego, śledzić giełdy i negocjować z dostawcami. W efekcie, temat energii schodzi na dalszy plan, a decyzje podejmowane są pod presją czasu, co prowadzi do błędów.

👨‍💻 Komentarz konsultanta:

Nasza klientka, właścicielka piekarni skupia się na zarządzaniu codziennymi operacjami, takimi jak produkcja, logistyka i obsługa klienta. Z powodu braku czasu na dogłębną analizę rynku energetycznego, postanowiła przyjąć pierwszą ofertę, która wydawała się atrakcyjna. Oczywiście porównała kilka firm, ale nie była w stanie sprawdzić aktualnej sytuacji rynkowej. Szybko jednak okazało się, że umowa zawierała ukryte opłaty, a jej struktura była na tyle skomplikowana, że właścicielka nie była w stanie w pełni jej zrozumieć i nie wiedziała, na jakich zasadach będą prowadzone rozliczenia.

3. Skomplikowane rozwiązania bez kompleksowego wsparcia.

Sprzedawcy energii często proponują ciekawe, elastyczne rozwiązania zakupowe. Problem pojawia się w momencie, gdy brakuje specjalisty, który byłby w stanie prawidłowo je obsługiwać i doradzać. Bez wsparcia, nawet najbardziej innowacyjna umowa może okazać się niewystarczająca.

👨‍💻 Komentarz konsultanta:

W ubiegłym roku trafiliśmy do Prezesa firmy produkcyjnej z branży spożywczej, który chwilę wcześniej zdecydował się na umowę z ceną indeksowaną do rynku hurtowego, która miała pozwolić na oszczędności. Sprzedawca obiecał, że rozwiązanie jest intuicyjne i przyniesie korzyści. Niestety, w praktyce okazało się, że ani po stronie sprzedawcy ani po stronie klienta nie było osoby, która odpowiadałaby za ustalenie, śledzenie i egzekwowanie strategii zakupowej, co było kluczowe, aby czerpać korzyści z umowy. Po kilku miesiącach firma płaciła więcej, niż mogłaby na umowie ze stałą ceną, a prezes miał poczucie, że został oszukany.

4. Nieprzeanalizowany profil poboru energii.

Wielu przedsiębiorców nie ma pojęcia, jak wygląda ich profil zużycia energii w ciągu dnia, tygodnia czy miesiąca. Brak dogłębnej analizy danych prowadzi do wysokich, niepotrzebnych kosztów, związanych chociażby z niedopasowaniem rozwiązania zakupu energii elektrycznej do profilu poboru.

👨‍💻 Komentarz konsultanta:

Trafiając do nas, firma z branży tworzyw sztucznych pracująca 24/7 korzystała z rozwiązania zakupu indeksowanego do cen hurtowych. Do tej pory, koszt bilansowania ustalony przez sprzedawcę był na poziomie 6%. Analiza profilu poboru wykazała, że znacznie korzystniejszym rozwiązaniem dla klienta będzie przejście na rozwiązanie oparte na transzach wolumenowych. Rzeczywisty koszt bilansowania spadł do 1%, co biorąc pod uwagę zużycie klienta przełożyło się na oszczędności przekraczające 160 000 zł rocznie.

5. Brak wiedzy, od czego zacząć oszczędzanie.

Firmy zdają sobie sprawę, że muszą szukać oszczędności, ale często nie wiedzą, od czego zacząć. Wiele z nich szuka szybkich i prostych rozwiązań, które w rzeczywistości nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, a jedynie generują dodatkowe koszty i frustrację.

👨‍💻 Komentarz konsultanta:

Firma z branży produkcji komponentów elektrycznych zdecydowała się na zainstalowanie przemysłowych pomp ciepła, jako sposobu na optymalizację energetyczną zakładu i tym samym wygenerowanie dodatkowych oszczędności. Decyzja zapadła w dużej mierze dlatego, że konkurencyjny zakład również zdecydował się na podobną inwestycję. Niestety okazało się, że w przypadku tego konkretnego klienta zwrot z inwestycji będzie bardzo długi i środki mógłby on ulokować w inne, bardziej perspektywiczne przedsięwzięcia. Audyt, który później przeprowadziliśmy, wykazał trzy obszary, w których istnieje możliwość wygenerowania znaczących oszczędności u klienta. Dzięki temu, w przyszłości nie będzie on musiał już zastanawiać się co warto a czego nie warto robić, żeby zaoszczędzić kapitał.  

6. Ujemne ceny energii i brak wiedzy, jak z nich skorzystać.

Coraz częściej na rynku spotykane są ujemne ceny energii. Choć dla jednych jest to szansa na zarobek, dla większości przedsiębiorców pozostaje to zjawisko niezrozumiałe i nieosiągalne. Brak wiedzy, jak wykorzystać te momenty do generowania zysku, sprawia, że firmy tracą potencjalne korzyści.

👨‍💻 Komentarz konsultanta:

Nasz klient, właściciel chłodni kupował energię elektryczną w oparciu o ceny Rynku Dnia Następnego. Niestety jego umowa wyłączała możliwość wykorzystania cen ujemnych, z czego klient nie zdawał sobie sprawy. Przeanalizowanie warunków umowy, zmiana rozwiązania na takie, które uwzględnia ceny ujemne, w połączeniu z sezonowością zużycia energii przez klienta, pozwoliły obniżyć koszty energii elektrycznej o 9% w skali roku.

7. Instalacja fotowoltaiczna, która nie spełnia oczekiwań.

Wielu przedsiębiorców zainwestowało w panele fotowoltaiczne z obietnicą znaczących oszczędności i niezależności energetycznej. Czasem jednak instalacja nie działa zgodnie z przewidywaniami, a firma nie wie, jak sobie z tym poradzić.

👨‍💻 Komentarz konsultanta:

Rok temu trafił do nas właściciel firmy z branży obróbki metali, który postanowił zainwestować w instalację fotowoltaiczną. Za namową sprzedawcy, liczba paneli została dobrana pod kątem dostępnej powierzchni terenu. W rezultacie okazało się, że tylko 65% energii produkowanej przez panele jest konsumowana przez klienta. Cała reszta oddawana jest do sieci po cenach zbliżonych do zera lub też nawet ujemnych, co w połączeniu z wysokim kosztem instalacji przekłada się finalnie na bardzo niską opłacalność całej inwestycji. Po przeanalizowaniu profilu zużycia energii elektrycznej przez klienta oraz profilu produkcji energii z instalacji fotowoltaicznej, zaproponowaliśmy wykorzystanie magazynu energii w celu rozwiązaniu problemu. Magazyn o odpowiedniej pojemności, mocy i cenie pozwolił znacząco zwiększyć autokonsumpcję energii elektrycznej z instalacji fotowoltaicznej i tym samym sprawił, że inwestycja spłaci się znacznie szybciej.

Podsumowanie

Energia elektryczna to dziś jeden z kluczowych obszarów kosztowych w przedsiębiorstwach. Firmy, które świadomie analizują rynek, profil zużycia i inwestycje w odnawialne źródła, zyskują przewagę konkurencyjną. Z kolei brak wiedzy, czasu lub wsparcia ekspertów często prowadzi do strat. Rozwiązaniem jest podejście systemowe: połączenie analizy, doradztwa i nowoczesnych narzędzi, które pomogą firmom nie tylko płacić mniej, ale też wykorzystać szanse, jakie daje rynek energii.

📈 Raporty Specjalne

Pobierz przykładowy raport i zobacz, ile Twoja firma może zyskać na każdym kroku transformacji.

Odkryj więcej artykułów

Image
22.09.2025
4 min
Wykres Tygodnia #31
Image
15.09.2025
2 min
Wykres Tygodnia #30