Jedną z podstawowych informacji jaką każdy Odbiorca powinien posiadać jest koszt profilu jego zapotrzebowania. Czasem parametr ten jest widoczny jako osobny składnik w umowie (często wyrażany procentowo), czasem jest zaszyty całkowitym składniku dodatkowym, a jeszcze w innych wypadkach nie jest uwzględniany wcale, gdyż koszt ten bezpośrednio pokrywa Odbiorca w cenie energii (np. SPOT/RDN ważony wolumenem poboru).
Świadomość własnego kosztu profilu może pomóc w negocjacjach ze sprzedawcą, ale też jest niezbędna, aby dobrze dobrać model współpracy.
Odbiorca z branży tworzyw sztucznych, pracujący w trybie ciągłym tj. 24x7, kupuje energię w modelu transzowym ze współczynnikiem profilu 6% (1,06). W ramach prowadzonego projektu ESS wspierał Klienta w wyborze modelu współpracy. Najkorzystniejszy okazał się model oparty o transze wolumenowe, gdzie koszty bilansowanie były po stronie Odbiorcy. W roku 2024 cena końcowa była jedynie 1% wyższa niż średnia z kontraktów typu BASE wykorzystanych do jej zabezpieczenia.
Zmiana modelu przyniosła klientowi 5% oszczędności, co przy jego wolumenie przełożyło się na ponad 160 tys. zł.
Odbiorca z branży spożywczej, pracujący na 2 zmiany tylko w dni robocze, instalacja PV na obiekcie, zakup energii na Rynku Dnia Następnego z rozliczeniem godzinowy. Klient miał problem z brakiem przewidywalności kosztów, a zadaniem ESS było wsparcie w ocenie różnych modeli zakupowych, a następnie pomoc w przygotowaniu i egzekucji strategii kontraktacji.
Pomimo tego, że historyczny profil klienta wynosił 1,08, to jeden ze sprzedawców (nie prosząc nawet o dane dobowo-godzinowe) zaoferował model z transzami procentowymi ze współczynnikiem profilu na poziomie 1,02. Sam składnik marżowy nie był najtańszy, model współpracy też miał kilka niedogodności w obszarze zabezpieczania ceny, natomiast korzyść wynikająca z 7% niedoszacowania kosztów bilansowania (co oznacza ok 30 zł/MWh) przez sprzedawcę przeważyła.
Niestety nie wystarczy wyłącznie porównywać składniki marży w ofertach. Niezbędne jest obliczenia ceny końcowej w oparciu o historyczne zapotrzebowanie w każdej z otrzymanych propozycji.
Na koniec zła wiadomość. To nie jest wiedza, którą wystarczy raz pozyskać. Koszt profilu zmienia się regularnie na skutek:
Jeżeli chciałbyś, abyśmy BEZPŁATNIE dokonali analizy Twojego profilu poboru i wyznaczyli historyczny koszt profilu to skontaktuj się z naszym konsultantem. Podczas krótkiej konsultacji opowie jakie dane są do tego potrzebne, po kilku dniach dostarczy wykres (przykład poniżej) oraz zaproponuje krótką rozmowę, aby omówić jak można wykorzystać tą wiedzę.