Czy fotowoltaika wpływa na cenę energii?

03.09.2025
7 min
Bartosz M

Czy fotowoltaika wpływa na cenę energii?

W połowie sierpnia przygotowaliśmy dla Państwa wpis zatytułowany: „Ile można zarobić lub stracić na znajomości profilu konsumpcji energii?”. Wskazywaliśmy w nim dlaczego znajomość własnego profilu poboru energii jest tak istotna i jaki to może mieć wpływ na negocjacje umowy ze sprzedawcą energii. Poniżej można zapoznac się z pełnym wpisem:

Ponieważ życie cały czas pisze ciekawe scenariusze chcielibyśmy się podzielić jednym z nich.

👉 Jeden z naszych klientów zdecydował się na inwestycję w instalację PV o mocy 800 kWp, na terenie zakładu o zużyciu 12 GWh energii rocznie. Odbiorca korzystał z formuły zakupowej opartej na notowaniach giełdowych, ale cały czas pracował na umowie kompleksowej (nigdy nie zmieniał sprzedawcy).

👉 Wraz ze zgłoszeniem do sprzedawcy informacji o planowanym odbiorze instalacji Odbiorca otrzymał informacje o konieczności rozdzielenia umów (co jest naturalne), ale również o podwyższeniu składnika marży o 8 zł/MWh od kolejnego miesiąc do końca trwania umowy tj grudnia 2026. Alternatywą miało być zakończenie współpracy.

👉 Klient zadzwonił do nas cały w nerwach, że został oszukany, nie będzie dalej współpracował z tym sprzedawcą bo zwyczajnie chcą go „okraść” wykorzystując pretekst z instalacją PV. Obiecaliśmy, że dostarczymy kilku danych, aby rzeczowo ocenić otrzymana propozycję.

👉 Analiza profilu klienta wraz z symulacją pracy źródła PV przyniosła następujące wnioski:

  • koszty bilansowania na bazie zużyć i cen z roku 2024 wzrosłyby o 6,2 zł/MWh,
  • analogiczna symulacja na bazie pierwszych 7 miesięcy roku 2025 pokazała już wzrost o 15,7 zł/MWh,
  • symulacja całego roku 2025 pokazała szacunkowy wzrost kosztów na poziomie 10-11 zł/MWh.

👉 Posiadając powyższe dane Odbiorca mógł usiąść do stołu, aby znaleźć rozwiązanie tej sytuacji.

  • w okresie wrzesień – grudzień 2025 dodatkowa stawka została zmniejszona do 3 zł/MWh (z uwagi na niższy wolumen produkcji OZE, oraz zdecydowanie mniejszy wpływ na ceny Rynku Dnia Następnego– tj. wyższy capture price z PV w Q4).
  • na rok 2026 Odbiorca zgodził się na podwyższenie składnika marży.

Bazując na danych, a nie emocjach, zdecydowanie łatwiej jest znaleźć rozwiązanie każdej biznesowej sytuacji. W tym przypadku udało się wypracowac zarówno lepsze warunki dla samego Klienta jak i poprawic jego samopoczucie zwiekszajac wiedze w temacie wplywu fotowoltaiki na koszt proifilu, a tym samym marży sprzedawcy.

Jeżeli chcieliby Państwo sprawdzic swój koszt profilu to zapraszamy do umówienia konsultacji pod tym przyciskiem

Odkryj więcej artykułów

Image
22.09.2025
4 min
Wykres Tygodnia #31
Image
15.09.2025
2 min
Wykres Tygodnia #30